Svenskar allt mer negativa till reklam

Jobbigt, irriterande, störande och påträngande. Så upplever många svenskar reklam, enligt en ny undersökning av Sveriges Annonsörer och Novus. 

Novusundersökningen, som går att ladda ner här, visar att svenskarnas motvilja mot reklam har nått nya rekordnivåer. Enligt undersökningen är endast 18 procent positivt inställda till reklam. 2005 var den siffran 44 procent. Den värsta sortens reklam är digital. 77 procent uppger att de har svårt för reklam i mobilappar och 75 procent ogillar reklam i Youtube-klipp. För att slippa reklam är en av fyra villiga att betala extra för en tjänst man prenumererar på. Mest villig att betala är de i åldrarna 18 till 29 år. 37 procent av männen och 25 procent av kvinnorna använder dessutom adblockers för att undvika reklamen när de surfar på nätet.

Vad är då lösningen? Hur ska den negativa spiralen vända? Svaret kanske går att finna i en annan undersökning som kom under sommaren. Det är Native Advertising Institute som tillsammans med FIPP intervjuat 140 publicister i 39 länder angående hur de ser på native advertising. Där framkommer bland annat att 74 procent upplever att det tillför ett värde för mottagaren och endast 16 procent har tagit emot klagomål från läsare på grund av native advertising.

I en kommentar till Novusundersökningen från Sveriges Annonsörer ger de också ett möjligt svar på frågan – som delvis ligger i linje med vad native advertising strävar efter. ”Om reklamen blir mer underhållande, håller högre kvalitet och kommer med erbjudanden som man är intresserad av så är sannolikheten stor att vågskålen kan svänga något”, skriver de.

Vill du veta mer om hur vi ser på och jobbar med native advertising? Kontakta oss gärna direkt och kom upp på en fika så delar vi med oss av våra erfarenheter.

Oscar Levy/Projektledare och redaktör