Skandia_Logo_100_RGB_White_48

Utmaning

  • Höja sparandet hos befintliga kunder.
  • Öka kännedomen om Skandia samt stärka uppfattningen om Skandia som ett värdeskapande, transparent, innovativt och ansvarstagande sparbolag.
  • Ta rollen som specialister inom sparande, försäkringar, mäkleri, trading, pensioner, lån…
  • Stå för enkla, men innovativa ekonomitips.
  • Gå från informerande till inspirerande.

Lösning

Finansiella produkter är ofta invecklade och komplexa. Därför kan läsaren behöva mer fördjupande guidning och kunskap som konsument. Då är native-artiklar en klockren väg att gå. Genom Brand Publishings avtal med Bonnier News har vi en exklusiv position i DN:s publiceringsverktyg vilket gör att native-artiklarna ligger rakt i det redaktionella flödet. På så vis kringgås till exempel adblockers. Skandias målgrupp passar väl in i hos dem som läser DN.

%

Ökad köpintention

Unika sidvisningar

Vidareklick

Resultat

Besökssiffrorna på Skandias DN-nativesidor har ökat stadigt sedan starten i slutet av augusti. Andelen besökare på DN.se:s startsida (desktop- och mobilsajt) som klickat sig vidare till Skandia-artiklarna har mer än fördubblats från september 2015 till mars 2016. Totalt har de olika native-artiklarna fått över en halv miljon unika sidvisningar och 40 000 har klickat sig vidare till olika undersidor hos Skandia. Genom våra varumärkeseffektmätningar kan vi också se hur köpintentionen för Skandia ökat med 25 procent.

v

Samarbetet

– Vi har samarbetat med DN.se sedan i september med gott resultat. Vi jobbar allt mer med native och har flera spännande projekt på gång framöver, säger Jesper Carlson marknadsredaktör hos Skandia.

Konverteringen

– Den har fungerat mycket bra. Vi kommunicerar även med traditionell reklam som reklamfilm och  banners. Men vi ser att native växer och våra uppföljningar från kampanjer visar att det funkar.

z

Effekten

Genom våra varumärkeseffektmätningar, Admap, som görs i samarbete med undersökningsföretaget Inizio ser vi hur besök på native-artiklar påverkat bilden av ”varumärket Skandia” i positiv riktning.