Så väljer du rätt influencer till ditt varumärke

Framtidens marknadsföring bygger på trovärdighet, stark genomslagskraft och tydlig annonsmärkning. Det vinnande konceptet stavas influencer marketing.

För tio år sedan bloggade influencern för att det var en kul grej vid sidan av heltidsjobbet. I dag lever många influencers på sociala medier; Snap, Instagram, Facebook, Periscope. Gränserna mellan Sverige, Europa och kanske till och med världen suddas ut. En influencers arbetsplats är obegränsad.

Daniel Troyse, Head of Influencers på Tailsweep, har tio års erfarenhet från blogg och influencervärlden. Han kan receptet bakom framgången med influencer marketing.

Läs mer: Så blev bloggen ett jobb för Michaela Forni

– En influencer har följare som tror på och gillar allt som influencern förmedlar. Om hen skriver om en klocka som hen älskar med uppmaningen; ”du borde prova den”, så gör följaren det. Men läser en person att klockan är bra i en tidning som vanlig reklam där det saknas avsändare, är avståndet mellan köpare och konsument för stort, säger han.

Perfekt match är a och o
Med influencer marketing kommer du extremt nära kunden och effekten av det är enorm genomslagskraft, direkt påverkan och stark trovärdighet. Med små medel kan ett företag nå en bred och relevant målgrupp och företag med fylligare budget kan räkna med större genomslagskraft till lägre kostnad, jämfört med printannonsering.

För att både kunden och influencern ska få ut det bästa av ett kampanjsamarbete, är det viktigt att från början stämma av med influencern att hen gillar varumärket så att företaget och influencer blir en bra match. Enligt Daniel ska ett företag aldrig använda en influencer som inte gillar varumärket. Med rätt taktik går det alltså att snabbt göra en produkt känd på marknaden – på ett förtroendefullt sätt.

– Influencer marketing har en jätteljus framtid, det är vägen att gå och det är väldigt få företag som har börjat jobba med det, säger Daniel.

Ett bra sätta att börja arbeta med influencer marketing är att ta hjälp av en professionell byrå som har en helhetslösning, arbetar med tydlig annonsmärkning och har bra story telling i sina kampanjer.

– Vi på Tailsweep tar detta till nästa nivå. Vi vill att influencer marketing ska vara väldigt professionellt därför jobbar vi tillsammans med Brand Publishing. Tillsammans kommer vi att utveckla det nya affärsbenet native som är relativt outforskat inom området, avslutar Daniel Troyse.

Intresserad?

button