MSFT_logo_rgb_C-Gray.3b156229

Utmaning

Microsoft vill skapa uppmärksamhet och sälja sin nya Lumia 950-mobiltelefon genom att berätta att det är den säkraste mobiltelefonen just nu, i och med den unika funktionen ögonskanning som gör att ditt öga blir telefonens pinkod.

Lösning

Säkerhet var det ord som genomsyrade hela kampanjen och i contentartiklarna belystes ämnet utifrån olika vinklar som tilltalade målgruppen; senaste tekniken och säkerhet, ögonskanning och nyfikenhet.

Sidvisningar för 3 artiklar

%

CTR från artiklarna till Microsoft

%

Telefoner som sålde slut

Resultat

Kampanjen bestod av tre artiklar som totalt fick över 25 000 sidvisningar. Native-texterna hade längre lästid än redaktionens egna artiklar och mellan 25 och 30 procent av läsarna läste fler än en artikel.

CTR

5,4 procent av de som läste artiklarna klickade sig vidare till olika relevanta landningssidor hos Microsoft.

U

Uppmärksamhet

Över 80 procent av Di Digitals läsare hade uppmärksammat kampanjen.

Försäljning

Microsoft sålde slut på alla de telefoner som de hade estimerat försäljning på under perioden.