Var betyder Facebooks nya algoritmer?

Just nu pågår en högaktuell och intressant diskussion om huruvida Facebooks nya algoritmer påverkar publicistens räckvidd på ett negativt sätt. Och det här är en fråga som gäckat många såväl svenska som utländska publicister, sedan hösten 2015 då Facebook lanserade sitt nya format, instant articles. Frågan som alla vill ha svar på: kommer publicisterna att tappa trafik till förmån för Facebook?

I dag vet vi att svaret på frågan är ja. För i dagens läge premierar Facebook material som läsarna konsumerar på Facebooks egen plattform vilket leder till att publicister och mediehus tappar trafik och därmed intäkter. Material som belönas och lyfts fram är instant articles, video som publiceras direkt på Facebook och nykomlingen live-formatet, vilket innebär att medier kan sända video till sina följare, utan att lämna Facebooks plattform. Innehåll som länkar ut till andra sajter hamnar långt ner i prioriteringsordningen, skriver Breakit. Och enligt dem, som även tagit del av statistik som visar att räckvidden sjunkit, är flera stora mediehus drabbade, DN är ett exempel.

Och nu annonserar Facebook om ytterligare förändringar som kan påverka medierna, skriver Resumé. Ändringarna styr vad du kommer att få upp i ditt nyhetsflöde och primärt kommer de nya uppdateringarna fokusera på att ytterligare synliggöra inlägg från vänner och familj snarare än från pages, vilket kan ställa till det för de medier som får mycket av sin trafik från Facebook. Uppdateringen bygger på inspel från användare som inte vill riskera att missa viktiga uppdateringar från nära och kära. Fler inlägg från familj och vänner minskar antalet inlägg från pages.

Så vad kan man då som media göra för att öka räckvidden och få Facebook att gilla ens material? Ett sätt är att anpassa materialet så det följer Facebooks prio-ordning, men så vill inte många medier jobba.

Den här debatten har vi nog bara sett början av och vi på Brand Publishing kommer att följa utvecklingen med stort intresse, så håll utkik i bloggen efter uppdateringar!

Elin Sundh/ Projektledare och redaktör