Influencers är kostnadseffektiv marknadsföring

Att använda influencers i sin marknadsföring är inte bara kostnadseffektivt utan ger också fantastiska resultat. Undersökningar visar på att en rekommendation från en influencer ger 5,2 gånger större köplust än en bannerkampanj.

Det skapas mängder av digitalt innehåll dagligen och vi läsare blir alltmer skickliga på att filtrera bort det vi inte gillar. I takt med den digitala utvecklingen har dessutom adblockers blivit populärt och gör att bannerkampanjer inte syns lika mycket. För företag som vill nå ut med sitt budskap gäller det alltså att ligga i framkant och prova att kommunicera med konsumenterna på nya sätt.

Många konsumenter litar mer på en rekommendation från en annan konsument än på varumärket själv. Enligt en undersökning som Twitter gjort, visar det sig att köplusten blir 5,2 gånger större hos en konsument när varumärken använder sig av en influencer istället för att annonsera i en bannerkampanj. Kampanjen hos en influencer i form av ett sponsrat inlägg eller som Native riskerar inte heller att fastna i adblockers.

Influencerns främsta styrka är hens värderingar och tonalitet. Om man väljer rätt influencer till sitt varumärke speglar värderingarna av sig och blir på så sätt ett mycket kostnadseffektivt sätt att kommunicera på. Enligt en studie gjord av Nielsen Catalina Solutions, 2016, levererar content inom influencer marketing elva gånger högre ROI, i jämförelse med den traditionella digitala marknadsföringen.

Det är alltså konstaterat att samarbeten med influencers ger fantastiska resultat på ett kostnadseffektivt sätt. De företag som ger sig in i det nu har mycket att vinna så länge de väljer rätt influencer. I samarbeten bör man se långsiktigt för att kunna bygga sitt varumärken tillsammans med influencern. Men visst finns det snabba resultat inom influencer marketing. Produkter som nämns i bloggar har sålt slut på bara några timmar. Och tänk att ha ett sådant samarbete under en längre tid.

Intresserad?

button