Därför bör du som företag samarbeta med influencers

Youtubers, bloggare och poddare är de nya stjärnorna bland millennials. Det är i deras kanaler du måste synas för att nå just denna målgrupp. Därför blir också Native advertising i form av samarbeten med influencers alltmer populärt.

I en tid där content marketing blivit standard hos många företag har även samarbetet mellan företag och influencers vuxit och blivit mer och mer populärt. De kallas av sina besökare för youtubers, poddare och bloggare – vi kallar dem influencers. Det är dem följarna identifierar sig med, vill vara som och framförallt influeras av i vardagen, vare sig det gäller produkter, resor eller mode.

I dag är influencers sina egna varumärken och väljer vilka företag som får synas just i deras sällskap. En stor influencer i Sverige har över 1.6 miljoner följare bara på Instagram, då förstår man hur stor spridning man kan få genom att finnas i just dessa sociala kanaler. Det är såklart viktigt med stor spridning av din story, men styrkan med att sammankopplas med influencers är så mycket bredare än så. De är ofta fantastiska på content, har byggt upp hela sin karriär på att just vara kreativa och de vet precis vad deras målgrupp vill läsa.

Inom denna stora influencermarknad är det viktigaste att det blir en bra match mellan influencer och företag. Det måste kännas trovärdigt att de båda varumärkena förknippas med varandra. En influencer som i tidigare inlägg skrivit att hen inte gillar kaffe kan till exempel inte en vecka senare starta ett samarbete med Gevalia. Följarna känner sina influencers väl och ett missanpassat inlägg pushat till 1 miljon följare kan då istället skada ditt varumärke.

Så hur ska du tänka när du väljer influencer som ska agera reklampelare för just ditt företag? Det kräver en bred kunskap och research, både om influencern och ditt varumärke.

Den 15 augusti gifte sig Brand Publishing med Tailsweep, nordens största och ledande mediekanal inom bloggar och social media. Vad händer då när man sätter ett gäng specialister på influencers tillsammans med en kreativ redaktion som ligger i framkant när det gäller Native advertising? Det återstår att se, men kärlek har redan uppstått och jag vet att vi kommer att få se många nya kreativa Native-lösningar inom influencer marketing framöver och jag är otroligt taggad att hänga med.

Tycker du att det låter spännande, vill du lära dig mer om influencer marketing eller få hjälp med att hitta rätt influencers just för ditt varumärke? Tveka inte att komma upp på en kopp kaffe.

//Linda Hällqvist , Redaktör och Projektledare